Premiär från Hyundai: Ioniq 5

Klassisk elegans möter framtiden i Ioniq 5 från Hyundai som har stöd får både 400- och 800 volt, (som en smartphone med plats för två SIM-kort?) och en snabbladdad 220 kW. Boom. Designen är elegant, klassisk och sexig med en perfekt balans mellan hårt och mjukt. Hyundai har verkligen tagit sin produktion till nästa nivå med denna skönhet.

Med det stora batteriet och bakhjulsdrift klarar av 480 km på en laddning, men det är fortfarande lite oklart hur det ser ut med de olika iterationerna. Ioniq 5 förekommer nämligen i två olika versioner med batteri på 72,6 kWh eller 58 kWh, som går att kombinera med bak- eller fyrhjulsdrift i båda fall.

Den hetaste varianten har alltså dubbla motorer och fyrhjulsdrift med 305 hästkrafter. Med denna kommer du upp till 100 km/h på 5,2 sekunder. Den minst kraftfulla versionen ger dig en motor bak, ett batteri på 58 kWh och en acceleration från 0-100 km på 8,5 sekunder. Här finns det alltså spelrum för både prestanda och plånboksstorlek.

Även om frun i hemmet hellre skulle spendera lite mer på den nya serien från Marimekko eller Design House Stockholm, är det lätt att bli sugen på Ioniq 5, som sticker ut från mängden med V2L-funktionen som gör att bilen kan driva både laptops, blenders och stavmixrar. Bilens interiör är dessutom modulär – till och med mittkonsolen går att flytta på. Vi väntar med spänning på att få se hur de olika iterationerna är prissatta och hur bilen positioneras mot marknadens andra nya lanseringar.