Vi har alla en bild av hur vi vill att det ska fungera. Du packar bilen på fredag eftermiddag och drar iväg mot snön och skidåkningen. Ett par timmar senare checkar du in på hotellet, duschar och klär om, och äter en härlig middag på en bra restaurang i Åre, som uppladdning inför helgens bravader i pisterna.
Men hur bra fungerar egentligen elbilar i vinterkylan? Det finns gott om skräckhistorier om igenfrusna dörrar som inte går att öppna och om batterier som totalt tappar orken i kylan, men vad är egentligen sanningen i allt detta? Går det att lita på elbilen för transporter i snö och kyla och vad behöver du tänka på?
Batterier och kyla
Batterier och kyla är ingen bra kombination. Det finns inget annat sätt att säga det, eftersom det är ett faktum att ett kallt batteri kommer att prestera sämre och leverera mindre energi än ett som är lagom varmt.
Men är det ett problem? Nej, egentligen inte. Det behöver åtminstone inte vara ett problem. När du använder din elbil blir allting, inklusive batterierna, varmare. Det gör att problemet mer eller mindre löser sig själv. Det enda du måste tänka på är att hålla bilen väl laddad så att du har tillräckligt med energi för att starta på morgonen
Att stå med dåligt laddade batterier på morgonen efter en riktig köldknäpp är alltså ingenting att rekommendera. Det är att be om problem, men å andra sidan kommer du inte så långt på dålig laddning ändå, så det är förmodligen ingenting som händer i praktiken.
Kyla och energiförbrukning
Nästan allting som är elektriskt, förutom batterier, fungerar bättre i kyla. När du använder din elbil uppstår en massa överskottsvärme som måste bort och om det är kallt ute blir det lättare att bli av med överskottsvärmen
När det gäller människor ser det lite annorlunda och här lurar en potentiellt stor energitjuv, i form av bilens värmare.
För att kunna åka i bilen måste förare och passagerare hålla sig varma och när du använder bilens fläkt och värmare går det åt extra el, som bara kan tas från bilens batteri.
Det går förstås att klä på sig ordentligt och kanske minska värmebehovet, men i slutändan är detta något som alla elbilsägare behöver tänka på och planera för vid resor vintertid. Det går åt mer el och kommer att krävas fler laddstopp under längre resor.