Det är stor skillnad på de batterier som sitter i elbilar jämfört med de traditionella bilbatterierna. De traditionella finns i bränsledrivna bilar. En elbil behöver en helt annan kapacitet på batterikraften och det kommer inte ett vanligt bilbatteri upp i. En bränsledriven bil klarar sig oftast med ett batteri, i vissa fall behövs två. Elbilarna däremot behöver helt andra batterier och drivs av battericeller. Det finns olika typer av battericeller och de bilar som behöver minst strömkapacitet kräver några hundra.
Olika modeller av batterier
Det finns olika typer av battericeller och två varianter används till elbilar. Den större varianten av battericeller är ungefär i samma storlek som pocketböcker. Den mindre varianten består av runt 8000 battericeller. De är runda och i samma storlek som ett AAA-batteri.
Det krävs mycket spänning för att driva en elbil och därför krävs det förutom många battericeller även att de seriekopplas. När de seriekopplas skapas en högre spänning, men den räcker inte för att kunna driva en elbil. Det krävs dessutom att de parallellkopplas för att kunna nå en ännu högre spänning. En elbil har tunna kablar och det gör att det krävs högre spänning för att kunna driva ström till motorn. Eftersom motorn är stor behövs det mycket ström.
Tester visar att livslängden hos batteribilar förkortas efter ett tag. Batteriernas kapacitet har, enligt studier, tappat mellan 10-15 % hos bilar som har gått cirka 16 000 mil. De tester som har gjorts är på de äldre modellerna av elbilar. Nyare modeller förväntas ha batterikapacitet som räcker hela bilens livslängd. Utvecklingen går framåt hela tiden både vad gäller de tekniska bitarna på elbilarna och batterikapaciteten. I framtiden går det att räkna med att de bilar som rullar på vägarna kommer att få högre och högre kvalitet. Framtiden för elbilar ser ljus ut och de är något vi kan räkna med att se fler av på vägarna framöver.