Att ta elbilen till skidsemestern innebär en del utmaningar. Att köra och parkera fungerar som med vilken bil som helst, men du behöver tänka på bilens räckvidd och planera resan till fjällen därefter och eventuellt lägga in ett eller flera stopp för att ladda bilen, kanske genom att stanna och besöka sevärdheter längs vägen.
Men hur funkar elbilen när du väl kommit fram? Erbjuder skidorterna generösa parkeringsvillkor för elbilar? Finns det tillräckligt med laddplatser och ligger de nära ditt boende, så att du kan använda dem som nattparkering och starta med fulladdad bil på morgonen?
Laddplatser
Antalet laddplatser växer stadigt i Sverige och skidorterna är inget undantag. Om du väljer någon av de större skidorterna kan du oftast hitta laddplatser inom rimligt avstånd, oavsett om du bor i stugby i sälen eller på hotell i Åre. Besvärligare kan det bli på de mindre skidorterna, där antalet platser kan vara starkt begränsat eller obefintligt.
Bästa tipset är att kontrollera i förväg med stuguthyraren eller hotellet, vad som går att ordna. Om möjligt bör du se till att boka parkeringsplats med laddstolpe i förväg. Då kan du vara säker, både på att få parkera på ett vettigt ställe och på att kunna hämta bilen fulladdad varje morgon.
Varmgarage – För maximal prestanda
De flesta elbilar klarar av normal vintekyla, men om du försäkra dig om att få ut maximal räckvidd inför hemresan kan det vara bra om bilen kan stå i varmgarage över natten.
Att hitta varmgarage på vintersportorten kan vara knepigt, men många större hotell och vissa fjällstugor erbjuder detta.
Om det inte går att hyra varmgarage kan det finnas andra alternativ. Om bilen kan stå ansluten till laddstolpe kan du använda bilens egen värmare, samtidigt som du håller laddningen på topp ända till avfärd. Du slipper dessutom problem med att röja snö och skrapa isiga rutor.