Föreställ dig att ni går upp på morgonen och äter frukost och er övriga morgonrutin. Därefter tar ni ert bagage, låser bostaden noga och sätter er i elbilen och kör norrut.
Efter en hel dags resande, med några kortare raster och ett längre stopp för lunch är ni framme i fjällen, där ni parkerar bilen på en laddplats innan ni checkar in på ert hotell i Åre.
Att kunna resa en hel dag med elbil utan några extra stopp för att ladda batterierna verkar kanske osannolikt eller som om det ligger mycket långt fram i tiden men faktum är att vi kan vara där om bara några år, om den tekniska utvecklingen fortsätter.
Just nu finns flera intressanta utvecklingstrender inom elbilsvärlden, som var och en kan göra mycket för att ta oss mot detta mål.
Högre effektivitet
Elbilar är effektiva redan, men nästan allt kan bli många gånger effektivare. Effektiviteten kan öka i hela drivlinan men det går också att bygga bilarna annorlunda, så att krafter räcker längre.
Att minska bilarnas vikt är ett mycket effektivt sätt att öka effektiviteten och därmed räckvidden. Med moderna kompositmaterial går det att bygga bilar som är många gånger lättare än motsvarande i stål eller aluminium, utan att de för dess skull blir mindre säkra eller får sämre hållfasthet.
Det går också att öka effektiviteten i styrelektronik och motorer, så att mindre energi försvinner i värme och det blir mer över till att driva bilen framåt. Den här utvecklingen pågår hela tiden och det kommer ständigt nya effektivare drivlinor.
Bättre batterier och snabbare laddning
Även batterierna genomgår snabb utveckling och får ständigt högre effektivitet. Framför allt är det kapaciteten som ökar, så att det går att få in mer laddning inom samma volym, men cellerna blir också bättre och effektivare hela tiden.
Ett intressant utvecklingsspår, som ännu inte blivit till kommersiella lösningar för elbilar är utvecklingen av superkondensatorer. Till skillnad från batterier så kräver de inga avancerade kemiska processer för att fungera. Istället lagras laddning på mycket tunna skivor eller plattor som staplas på varandra.
En fördel med superkondensatorer är att de går att ladda nästan ögonblickligen. Det finns inga kemiska processer som alstrar skadlig värme, så när vi väl ser fungerande kommersiella lösningar kommer de att gå att ladda på samma tid som du tankar en konventionell bil